[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
شماره آینده::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه نمایه کننده
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 35-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکلات و چالش‌های فروشندگان ماهیان زینتی در شهرستان های استان گلستان
احمد محمدی یلسوئی* ، حسین تقییان ، حمیده ذکریایی ، محمد سوداگر
گروه شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان
چکیده:   (3696 مشاهده)

تجارت ماهیان زینتی فعالیت تجاری بسیار رایجی در سطح جهان است؛ به­طوری که نگهداری از ماهیان زینتی، یکی از سرگرمی­های محبوب در جهان است. فروش ماهیان زینتی داری ارزش افزوده بالایی است و تنها منحصر به فروش ماهی نمی­شود و دامنه­ی وسیعی از ترکیبات غذایی، مواد ضد عفونی کننده، دارو، محیط های نگهداری، تزیینات و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی پمپ آب و فیلتر فیزیکی را شامل می­شود؛ از این روی فرصت شغلی مناسب و پایداری را برای افراد فراهم می­آورد. ایران از جمله کشورهای دارای بازار داد و ستد انواع ماهیان زینتی است؛ با این وجود مطالعات بسیار محدودی در این حوزه وجود دارد. بیشتر مطالعات انجام شده منحصر به حوزه تولید است و فروشندگان خرد و فروشگاه­های ماهیان زینتی را در برنمی­گیرد؛ از این روی، هدف از مطالعه­ی حاضر پیمایش کمی و کیفی فروشندگان ماهیان زینتی در شهرستان­های استان گلستان با هدف شناسایی مشکلات و چالش­های آنها بود. برای این منظور براساس بررسی­های میدانی و مصاحبه­ با افراد در جامعه کوچک­تر (مجموع فروشندگان شهرستان گرگان، کردکوی و گنبدکاووس)؛ 2 پرسشنامه­ با ترکیبی از سوالات بسته و باز طراحی و اعتبار روایی و پایانی آنها تایید شد. پرسشنامه­ها در دو نوبت، توسط دو تیم جداگانه از مالکین یا فروشندگان24 فروشگاه شناسایی شده در سطح مراکز شهرستان­های استان گلستان پرسش و تکمیل شدند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین زمان گشایش فروشگاه های ماهیان زینتی در مراکز شهرستان ها بجز گرگان، بین 42/4 سال بود که نشان­دهنده­ی تازه و نو بودن این کسب و کار در شهرستان­های استان گلستان بود؛ میانگین این شاخص برای شهر گرگان که مرکز استان است بین 25/8 سال بود. میانگین سنی فروشندگان یا مالکین فروشگاه های ماهیان زینتی در جامعه بررسی شده بین 24/29سال بود که نشان­دهنده­ی نیروی جوان شاغل در این بخش بود. در نهایت، نبود اتحادیه مستقل، کاهش حاشیه سود، افزایش حامل­های انرژی، تلفات بالای ماهیان در زمان انتقال به فروشگاه تا زمان فروش و نبود ارتباط سیستماتیک بین بخش تولید و فروش از عمده ترین مشکلات فروشندگان یا فروشگاه های ماهیان زینتی در شهرستان­های استان گلستان بود.

واژه‌های کلیدی: فروشگاه ماهیان زینتی، ارزیابی کمی و کیفی، شهرستان‌های استان گلستان
متن کامل [PDF 390 kb]   (715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/21 | پذیرش: 1396/10/19 | انتشار: 1396/10/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


محمدی یلسوئی احمد، تقییان حسین، ذکریایی حمیده، سوداگر محمد. مشکلات و چالش‌های فروشندگان ماهیان زینتی در شهرستان های استان گلستان. آبزیان زینتی. 1396; 4 (4) :27-35

URL: http://ornamentalaquatics.ir/article-1-142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی-ترویجی آبزیان زینتی Journal of Ornamental Aquatics
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645