گروه شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان
چکیده: (4039 مشاهده)
تجارت ماهیان زینتی فعالیت تجاری بسیار رایجی در سطح جهان است؛ بهطوری که نگهداری از ماهیان زینتی، یکی از سرگرمیهای محبوب در جهان است. فروش ماهیان زینتی داری ارزش افزوده بالایی است و تنها منحصر به فروش ماهی نمیشود و دامنهی وسیعی از ترکیبات غذایی، مواد ضد عفونی کننده، دارو، محیط های نگهداری، تزیینات و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی پمپ آب و فیلتر فیزیکی را شامل میشود؛ از این روی فرصت شغلی مناسب و پایداری را برای افراد فراهم میآورد. ایران از جمله کشورهای دارای بازار داد و ستد انواع ماهیان زینتی است؛ با این وجود مطالعات بسیار محدودی در این حوزه وجود دارد. بیشتر مطالعات انجام شده منحصر به حوزه تولید است و فروشندگان خرد و فروشگاههای ماهیان زینتی را در برنمیگیرد؛ از این روی، هدف از مطالعهی حاضر پیمایش کمی و کیفی فروشندگان ماهیان زینتی در شهرستانهای استان گلستان با هدف شناسایی مشکلات و چالشهای آنها بود. برای این منظور براساس بررسیهای میدانی و مصاحبه با افراد در جامعه کوچکتر (مجموع فروشندگان شهرستان گرگان، کردکوی و گنبدکاووس)؛ 2 پرسشنامه با ترکیبی از سوالات بسته و باز طراحی و اعتبار روایی و پایانی آنها تایید شد. پرسشنامهها در دو نوبت، توسط دو تیم جداگانه از مالکین یا فروشندگان24 فروشگاه شناسایی شده در سطح مراکز شهرستانهای استان گلستان پرسش و تکمیل شدند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین زمان گشایش فروشگاه های ماهیان زینتی در مراکز شهرستان ها بجز گرگان، بین 42/4 سال بود که نشاندهندهی تازه و نو بودن این کسب و کار در شهرستانهای استان گلستان بود؛ میانگین این شاخص برای شهر گرگان که مرکز استان است بین 25/8 سال بود. میانگین سنی فروشندگان یا مالکین فروشگاه های ماهیان زینتی در جامعه بررسی شده بین 24/29سال بود که نشاندهندهی نیروی جوان شاغل در این بخش بود. در نهایت، نبود اتحادیه مستقل، کاهش حاشیه سود، افزایش حاملهای انرژی، تلفات بالای ماهیان در زمان انتقال به فروشگاه تا زمان فروش و نبود ارتباط سیستماتیک بین بخش تولید و فروش از عمده ترین مشکلات فروشندگان یا فروشگاه های ماهیان زینتی در شهرستانهای استان گلستان بود.